بلاگ

آشنایی بیشتر با لباس کار و جدیدترین اطلاعات روز

ساده ترین نوع لباس کار

لباس-کار-مهندسی-فروشگاه-سعید

ساده ترین نوع لباس کار به صورت دو تیکه با شلوار یا کاپشن شلوار و یا یکسره می باشد که از جنس پلی استر پنبه، ویسکوز، کتان فلامنت یا ترکیبی از آنها می باشد. این امر بدیهی است که هر چه الیاف استفاده شده در پارچه طبیعی تر باشد، تبادل حرارتی آن راحت تر و ساده تر انجام می شود.

در برخی از مشاغل بایستی از لباس کار های مخصوص استفاده شود. مثلا کار هایی که لباس کار باید در برابر سرما و رطوبت مقاوم باشد یا جنس آن نسوز و ضد حرارت باشد و یا اینکه در برابر مواد شیمیایی و رادیو اکتیو مقاوم باشد. این نوع لباس کار ها از پارچه های مخصوص دوخته شده اند.

تبادل حرارتی لباس کار

همانطور که گفته شد، بدیهی است که هر چقدر مقدار الیاف به کار رفته در پارچه طبیعی تر باشد، تبادل حرارتی آسانتر است.

 

برخی از کارها هستند که لباس کار مخصوص به خود را دارد. بعوان مثال لباس کار مشاغلی مانند کار در سردخانه ها بایستی دربرابر سرما مقاوم باشد و یا مشاغلی همچون کار در مجاورت کوره ها میبایستی از نوع نسوز باشند و در برابر حرارت بالا از مقاومت خوبی برخوردار  باشند .مشاغلی نظیر آتش نشان ها الزام به استفاده از لباس کار ضد حریق (آتش) می باشد که از جنس آزبست با روکش فسفات آلومینیوم یا سولفات آلومینیم و یا عایق شیمیایی باشد. که این نوع از پارچه، به پارچه های pvc  معرف هستند.

مقدمه آشنایی بیشتر با لباس کار

لباس کار همانطور که از نامش پیداست به لباسی گفته می شود که در انجام کار ها از آنها استفاده می کنند. لباس کار بایستی متناسب با کار باشد و کلیه کارکنان بایستی از آنها استفاده کنند.

لباس کار به عنوان یک پوشش سرتاسری تمام اعضای بدن دست و پاها در برابر خطرات ناشی از کار حفظ می کند.

آشنایی بیشتر با کاربرد لباس کار

لباس کار به شکل معمول پوششی سرتاسری را تشکیل می دهد که تنه و دست ها و پا ها را در برمی گیرد و بدن انسان را از هر شرایط محیطی ای حفظ می کند.

لباس کار به شکل اصولی به دو شکل وجود دارد:

لباس کار نوع اول به صورت پیراهن و شلوار یا کاپشن شلوار (دو تیکه)

لباس کار نوع دوم به صورت سرتاسری و سرهمی (یک تیکه)

انواع پارچه مورد مصرف در تولید لباس کار

انواع لباس کار با پارچه هایی که درصد پلی استر ، کتان یا ویسکوز هستند ،دوخته می شوند. این درصد ها به طور معمول یه صورت 30% | 70% | 100% می باشند که از نوع 100 درصد کتان برای کارهایی مثل جوشکاری و مواجه با حرارت استفاده می شود.

امتیازات مهم لباس کار مناسب و استاندارد

خصوصیات کلی لباس کار که بر اساس سیستم مدیریت HSE تنظیم شده اند عبارتند از:

لباس کار خریداری شده بایستی کاملا متناسب با فرم بدن افراد باشد.

افرادی که قرار است با ماشین آلات کار کنند نباید در لباس کارشان هیچ گونه پارگی داشته باشند. و به همراه داشتن زیورآلات مثل ساعت و همین طور داشتن کلید در جیب کاملا ممنوع می باشد.

کار هایی که احتمال آتش گرفتن محیط کارشان بسیار زیاد است نباید از عینک هایی که دسته آن از انواع سلونوئید است استفاده کنند و همین طور نباید هر گونه مواد قابل اشتعال را با خود همراه داشته باشند.

اگر نیرو کار در هنگام انجام کار لازم است به صورت مکرر آستین خود را بالا بزند، بایستی از لباس کار آستین کوتاه برای این موارد استفاده شود.

اگر محیط کار دارای گرد و غبار و مواد شیمیایی و قابل اشتعال است و باعث مسمومیت می شود، نباید در لباس کار جیب و چروک وجود داشته باشد زیرا ممکن است در لبه های لباس باقی بماند.

منو دسترسی