بلاگ

در لباس کار چه الیافی به کار می برند؟

لباس کار مناسب چه مزایایی دارد؟

یک لباس کار مناسب شامل مزایای زیر است:
⦁ محافظت در برابر آتش
⦁ محافظت در برابر سرما و گرما
⦁ محافظت در برابر مواد شیمیایی
⦁ محافظت در برابر ضربه های مکانیکی
⦁ محافظت بیولوژیکی
⦁ محافظت در برابر اشعه های خطرناک

لباس کارهای مناسب در آینده چگونه خواهند شد؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری سبب اختراع مدل های جدید، بهتر و کاربردی تر لباس کار خواهد شد. لباس کار مناسب باید هم مناسب محیط زیست و طبیعت باشد، هم باعث راحتی افراد باشد که انرژی را برای گرم کردن و خنک نگهداشتن در تعادل نگه دارد. در لباس های فناوری نانو که پوشیدن آن ها بسیار راحت است فناوری نانو باعث می شود که اتم ها کنترل پایین تری در ساختار ماده داشته باشند و مواد خیلی فشرده نشوند. علاوه بر این مواد و لباس نانو در طبیعت تجدید پذیر است و برای محیط زیست مناسب است. فناوری بیوتکنولوژی هم می تواند برای تهیه لباس کار مفید باشد؛ ابریشم عنکبوت با استفاده از نخ ریسی بلوری مایع مصنوعی تولید شده است. با کپی کردن این مکانیسم می توان الیاف صنعتی مبتنی بر ابریشم با خواص فوق العاده و منحصر به فرد تولید کرد. استفاده از فناوری الکترونیکی هم برای لباس کار مناسب است. لوازم الکترونیکی پوشیدنی یا پارچه های هوشمند یا لباس هوشمند، یک ماده هوشمند است که معمولا در لباس فضانوردان و یا لباس مجهز به جی پی اس می توانیم نمونه ای از آن ها را ببینیم.

در لباس کار چه الیافی به کار می برند؟

اشخاصی که برای مدت طولانی در محیط کار هستند، به ویژه در محیط کار صنعتی، باید از آلودگی هایی که ممکن است محیط کار برای آن ها ایجاد کند در امان باشند. برای محافظت از بدن و پوست بدن در برابر شرایط کار بهترین کار استفاده و پوشیدن لباس کار مناسب است. شما با پوشیدن لباس کار در محل کار خود لباس و پوشش مطلوبی برایتان ایجاد می شود. لباس کار مناسب باعث محافظت از شما در برابر آلودگی های محیطی کار و خطرات ناشی از کار می شود و باعث می شود که به بدنتان و لباس های خودتان آسیبی وارد نشود.

در تولید لباس کار مناسب از چه موادی به کار می برند و چه فرایندی دارد؟

در تولید و تهیه لباس کار مناسب ترکیب زیادی از مواد خاص به کار می برند که ایمنی و محافظت لباس کار را بالا ببرند. در تهیه لباس کار از فناوری های نساجی استاندارد و به روز استفاده می شود. باید بدانید که اکثر مواد محافظت از بدن برای پوشاک در نظر گرفته می شود. جنس لباس های کار محافظ و موادی که در تهیه لباس کار به کار می برند چند نوع است که شامل:
1- الیاف یا نخ است که به طور کلی خصوصیات و عملکرد هر فیبر را تعیین می کند. لباس های تهیه شده از الیاف که به دست انسان ساخته شده است خود در چند دسته قرار می گیرند: الیاف مصنوعی با عملکرد مکانیکی بالا، الیاف ارگانیک مقاوم به احتراق، الیاف معدنی با کارایی بالا مثل فیبر کربن، فیبر شیشه و آزبست و الیاف رمان.
2- استفاده از پارچه که می تواند پارچه های بافته شده و بافتنی، پارچه های بدون سیم، پارچه های بافته یا غیر بافته، مواد نساج کامپوزیت، پارچه های چند لایه و روکش دار و مواد کامپوزیت تقویت شده با نساجی باشد.
3- اتمام نساجی که می تواند به صورت مکانیکی یا شیمیایی تقسیم شود. نمونه هایی از اتمام مکانیکی مانند تقویم، افزایش، برداشت، تنظیم گرما و جمع آوری فشاری است و اتمام شیمیایی به جهت هزینه های آن به عنوان فناوری اصلی برای لباس های محافظ است.
4- خیاطی یا مونتاژ که در آخرین مرحله از روند تهیه لباس کار مناسب به کار می رود.