بلاگ

خصوصیات لباس کار حرفه ای و آشنایی با 2 ویژه گی آن

ویژگی عمومی لباسکار

لباس کار تنها ایفا کننده پوشش منظم و یکپارچه برای اصناف نیست بلکه یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی و ابزار های حفاظت فردی است، که این پوشش، پوششی سراسری برای  دست، پا و تنه است که فرد را در برابر شرایط و خطرات محیطی مختلف حفاظت می کند. هر لباسکار حرفه ای بسته به شغل، مشخصه های به خصوصی دارد که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

جنس لباس کار

یکی از مهمترین عناصر انتخاب، جنس لباس کار است که با توجه به کاربرد آن، لباس کار ایمنی را انتخاب کنیم.

درانتخاب پارچه لباس باید محیط کاری و شرایط آب و هوایی را برای فرد، و همچنین فضای کاری را در نظر بگیریم. پارچه لباس می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد و نکته کلیدی در انتخاب آن میزان برخورد فرد با مواد شیمیایی و صنعتی است. به عنوان مثال افرادی که در محیط های سردخانه مشغول به کار می باشند باید در برابر سرما از ایمنی و حفاظت بالایی برخوردار باشند، یا آتش نشانان که با حریق و گرما بیش از حد سرو کار دارند باید لباس کار ایمنی استاندارد و ضد حریق را انتخاب کنند.

در لباس کار چه الیافی به کار می برند؟

خصوصیات عمومی لباس کار حرفه ای

لباس-کار-حرفه-ای-فروشگاه-سعید

لباس های کار غالبا به چند صورت لباس دو بنده، لباس کار یکسره، لباس های دو تکه که شامل کاپشن و شلوار هستند، تولید و در بازار ارائه می گردند؛ که مورد استفاده اکثر اصناف ها و شغل ها قرار گرفته اند.

خصوصیات عمومی لباس کار حرفه ای

لباس کار محافظت کننده خصوصیات و ویژگی های زیر را داراست.

  • مهمترین ویژگی لباس کار مناسب، اندازه بودن و متناسب بودن آن با بدن افراد است.
  • لباس کار عایق باید محافظت کننده در برابر انواع مواد شیمیایی و یا خورنده باشد. کارکنان از هر صنف در طول روز با محیط های گوناگون و محیط های متفاوت و در نتیجه مواد گوناگونی سر و کار دارند. پس لباس کار باید بسته به شرایط محیطی افراد انتخاب شود.
  • درهنگام استفاده و کار با ابزار آلات صنعتی و ماشینی استفاده از زنجیر، ساعت و در کل متعلاقات و یا وسیله هایی که آویزان باشد به طور جدی ممنوع است و توصیه می شود لباس کار این افراد یکسره و بدون پارگی و محکم باشد.
  • افرادی که در محل کار خود با حرارت و گرما سر و کار دارند مانند آتش نشانان و یا جوشکاران باید از جنس لباس ضد حریق استفاده کنند. همچنین توصیه می شود جوشکاران از دستکش، کلاه و کفش ایمنی استفاده کنند.
  • محیط افرادی که در آن گرد و غبار، مواد قابل حریق و انفجار است ، نباید از لباس کار دارای لبه،جیب چین و چروک های زیاد استفاده کنند، زیرا احتمال دارد این مواد سمی در این قسمت ها باقی بماند و در نهایت موجب بیماری و یا مسمویت افراد شوند.
  • افرادی که با مواد اسیدی و رادیواکتیو سر و کار دارند ضروری است که از لباس هایی غیر قابل نفوذ و به صورت یکپارچه و بدون منفذ استفاده کنند.
  • اگرافراد در محیط کاری خود مجبور هستند مرتبا آستین های خود را بالا بزنند. بهتر است از لباس کار نیم آستین استفاده کنند.