بلاگ

معرفی 4 مدل لباس کار مورد نیاز مشاغل و آشنایی با انواع پارچه

چه نوع پارچه ای برای لباس کار مناسب است؟

اگر بخواهیم به عنوان مثال، لباس کار یک کارگر را بررسی کنیم و ازدید او ببینیم که لباس مناسب و خوب ازنظرش چگونه است، لباسی است که هم دارای ایمنی بالا و هم راحت باشد. یک تفاوت مهم و بزرگ در انواع لباس کار، پارچه ای است که در دوخت این لباس ها به کار برده می شود.

واضح است که لباس کار یک کارگر که در ساختمان مشغول کار است با لباس کار کارگری که در صنایع فولاد مشغول است، متفاوت است. در هنگام خرید لباس کار کارگری، جنس پارچه و مقاومتش، همچنین ارزان بودن آن، در نظر گرفته می شود.

یا به طورمثال در صنایع فولاد و ریخته گری، از آنجایی که محیط کار دارای دمای بسیار بالایی می باشد برای دوخت این لباس، پارچه های کتان به کار برده می شود. انتخاب این نوع پارچه به جای پارچه هایی از جنس پلاستیک، به دلیل خنک بودن آن و همچنین جنس مقاوم این نوع پارچه در برابر جرقه و… است.

اگر بخواهیم پارچه های دیگری را که در تولید لباس کار به کاربرده می شود، نام ببریم می توانیم به پارچه کجراه و همچنین پارچه ترگال اشاره کنیم. این دو نوع پارچه دارای تفاوت هایی در گرماژ و تار پودشان هستند. برای تولید لباس کار، گرماژ 270گرم و 290گرم به کار برده می شود اما برای تولید شلوار و یا دستکش گرماژ بالاتر را به کار می برند و با توجه به کاربردهایی که دارند، در بعضی مواقع با پنبه و ویسکوز هم تولید می شوند.

انواع دوخت در لباس کار

مدل دوخت لباس کارهای مختلف با هم فرق می کند و نکاتی که باید در دوخت آن ها مورد توجه قرار بگیرد، ابتدا راحت بودن و در مرحله بعد توجه به نکات ایمنی حرفه ی موردنظر است. قیمت لباس کار هم، بر اساس مقدار پارچه به کار برده شده و خرج کار و دشواری تولید لباس در نظر گرفته می شود.

در ادامه این مقاله به 4مدل لباس کار که در مشاغل زیادی استفاده می شود می پردازیم.

2.لباس کار یکسره

این نوع لباس کاربرد زیادی در مشاغل دارد. علاوه بر اینکه کارایی زیادی دارد شکیل و زیبا هم هست. اگر شغل شما به گونه ای است که باید همواره خم و راست شوید، این لباس به شما پیشنهاد می شود. این لباس دارای دو مدل مختلف خلبانی (دارای آستین)، دوبنده (بدون آستین) وجود دارد. پیشنهاد می شود مطلب در لباس کار چه الیافی به کار می برند؟ را هم مطالعه کنید.

4-جلیقه کار

البته این لباس کار با اینکه کاربرد زیادی دارد اما نمی توان آن را به تنهایی لباس کار نامید و دارای چندین مدل : جلیقه شبرنگ و مدل خبرنگاری و… است.

معرفی 4 مدل لباس کار مورد نیاز مشاغل

معرفی 4 مدل لباس کار مورد نیاز مشاغل

شاید برای شما پیش آمده باشد که مایل بودید بدانید برای شغلی که درآن مشغول هستید، به چه لباسی نیاز دارید؟ یا حتی برای شغلی که انتخاب کردید اگر احتیاجی به لباس کار نداشتید، اما داشتن اطلاعاتی درباره نوع پارچه یا انواع لباس کار ضروری برای مشاغل مختلف، خالی از لطف نیست. البته توجه به این نکته هم ضروری است که برای خرید لباس کار علاوه بر توجه به نکات فنی لازم در انتخاب آن، گاهی سلیقه هم می تواند دخیل باشد. در این مقاله سعی ما برآن است که با معرفی چند مدل لباس کار و پارچه های به کار رفته در آن، راهنمای شما در انتخاب راحت تر آن باشیم.

1- کاپشن و شلوار

این نوع لباس کار، مخصوص شغل هایی مثل خودروسازی و صنایع فولاد و ریخته گری است.لباس کارهایی که به با اسم مدل سیلوری یا ایرانخودرویی وجود دارند، در ایران دارای طرفدار زیادی است.

3. روپوش کار

یکی از پرکاربردترین لباس های کار، این مدل است. افراد در محیط های درمانی و بیمارستان ها یا حتی رستوران ها برای رعایت نکات بهداشتی و حتی هماهنگ کردن محیط کار از روپوش استفاده می کنند. این لباس راحت است و جنس خوب و مقاومی دارد.