بلاگ

راهنمای انتخاب درست پوشش لباس کار در موقعیت‌های مختلف

راهنمای-انتخاب-پوشش-لباس-کار-مناسب-با-شغل

تفاوت لباس کار در انواع موقعیت شغلی

البته باید بدانید که لباس کار نیز در هر مراسمی متفاوت است. یعنی در هر شرکتی متناسب با شأن و عرف خودش لباس مورد نظر خود را طراحی می‌کند و در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهد.

در اغلب اداره جات و اماکن دولتی یا غیر دولتی و به طور رسمی یکسری قوانین در رابطه با طرز پوششان دارند که همه‌ی کارکنان آنجا باید رعایت کنند. یعنی بخش نامه ای در خصوص نوع لباس کار برای آنها ارسال می‌شود که باید آن را رعایت کنند.

این سازمان‌هایی که قوانین نوع لباس کار را تعیین می‌کنند عناوین مختلفی برای آیین نامه هایشان دارند مثل آیین نامه پوشش داخلی و .. که به اداره جات ارسال می‌کنند.

لباس بیمارستانی و پزشکی

همانطور که می‌دانید پرسنل بیمارستان نیز با توجه به سمت شغلی که دارند لباس کار مخصوص خود را می‌پوشند که  هر کدام از آن ها پارچه و نوع دوخت خاص خود را دارند.

نشانگرهای اجتماعی

یکی دیگر از مواردی که بر روی نوع لباس کار تأثیر می‌گذارد نشانگرهای اجتماعی یک جامعه است. این نشانگرهای اجتماعی عبارت‌اند از نوع جنسیت، وضعیت شغلی، شرایط اجتماعی، وابستگی های مذهبی و قومی و نژادی و همین طور وضعیت تأهل است.

جنسیت

تقریباً همه‌ی جامعه ها و فرهنگ ها برای پوشش لباس کار خانم و آقا تفاوت هایی قائل شده‌اند. اما در برخی از فرهنگ تفاوت چندانی ندارد.

وابستگی‌های مذهبی

همان طور که نوع لباس کار تا حدودی بیانگر شغل افراد است، یکسری لباس های خاص نیز وجود دارد که بیانگر ادیان خاص هستند. به طور مثال مردان یهودی از نوعی کلاه برای بیان کردن مذهبشان به سر می‌کنند. همین طور بانوان مسلمان از روسری برای پوشش موهای خود استفاده می‌کنند و در برخی دیگر نیز از روبنده نیز استفاده می‌کنند تا نامحرم مو و روی آنها را نبیند.

پوشش مناسب کار!

همان‌طور که همه‌ی افراد می‌دانند پوشش لباس در هر مکانی با مکان دیگر متفاوت است مثلاً لباسی که افراد در مراسم عروسی و جشن‌ها می‌پوشند هیچ وقت مناسب یک مکان رسمی و اداری نیست. بنابراین لباس کار با لباس های دیگر کاملاً متفاوت است.

Dress Code چیست !

کارکنان این اداره ها نیز باید نوع پوشش خود را با آیین نامه ی ارسالی تطبیق دهند. یک واژه ای برای این منظور وجود دارد به اسم درس کد (Dress Code) که به معنی الزامات پوشش در مکان های گوناگون است.

درس کد عبارت است از مجموعه ای از قوانین مربوط به نوع پوشش و مدل لباس کار است.

حال معنی واژه ی درس کد را در غالب یک مثال برای شما توضیح می دهم تا راحت تر متوجه شوید. به طور مثال فرض کنید که یکی از دوستان قدیمی شما قصد دارد دورهمی ای را با دوستان دوران مدرسه ی خود برگزار کند. او برای مهمانی خود یک دورس کد در نظر می‌گیرد به این صورت که همه لباس غیر رسمی و راحتی بپوشند و یا هر جیز دیگری  را می‌توانند انتخاب کنند این روش برای خانم ها بسیار محبوب است زیرا که همیشه دغدغه لباس را دارند.

به عنوان مثال دیگر که ممکن است ساده تر باشد می‌توان جشنواره‌ی کن را مثال زد. مثلاً درس کد مخصوص این جشنواره این است آقایان باید لباس رسمی مثل کت و شلوار و کروات یا پاپیون بپوشند و خانم ها نیز از لباس های شب و کفش پاشنه بلرند استفاده کنند.

در ادامه به سراغ موضوع لباس کار می‌رویم و درباره ی فلسفه ی آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

موقعیت اجتماعی

در برخی از فرهنگ ها لباس کار افرادی که در یک موقعیت اجتماعی هستند با دیگران متفاوت است. لباس کار آنها خاص است و فقط مخصوص این افراد است. به عنوان مثل در روم باستان فقط سناتورها این اجازه را داشتند که لباس هایی به رنگ بنفش بپوشند. همین طور در هاوایی فقط رئیس های رده بالا اجازه دارند عباهایی از جنس پر به تن کنند. در فرهنگ ایران نیز فقط افرادی که آخوند هستند اجاره دارند عبا و عمامه داشته باشند.

منو دسترسی