بلاگ

زمان صحیح برای تعویض لباس كار

تعویض-لباس-کار-کهنه

زمان مناسب کنار گذاشتن لباس کار کهنه و تعویض آن

در مطالب پيشين به ضرورت خريد و پوشیدن لباس كار مرتبط با هر فعاليت شغلی که یک فرد می تواند داشته باشد را اشاره نموده ایم. در اين مقاله در خصوص علت و زمان صحيح تعويض لباس كار اشاره می كنيم.

در گذشته نگاه کلی بر اين بود كه تا لباس كار دچار پارگی غیر قابل تعمیر و سوختگی و غير قابل مصرف نشده است، خريد لباس كار جديد در اولویت قرار نمی گرفت. پوشيدن لباس كار حتی براي بيش از دو سال متوالی مرسوم و طبيعي بوده و اگر شخصی زود هنگام اقدام به تعويض لباس كار خود مي نمود، از نگاه ديگران نابلد در استفاده از لباس كار شناخته می شد.

شايد در آن زمان مباحث استفاده از لباس كار نو و رنگ آن مطرح نبوده و تاثير آن را در روحيه فرد و رادمان كار ناديده گرفته می شد. که البته اين نوع از ديدگاه در ديگر كشور هاي جهان سوم در آن زمان وجود داشته است.
با رونق گرفتن علم روانشناسی، خيلي از اين ديدگاه های غلط به مرور تغیير نمود.به كمك همين علم پزشكی ، انتخاب نوع رنگ لباس و ارتباط مستقيم آن ،با فردی كه لباس را پوشيده ، يكی از دغدغه هاي با اهميت امروزه هر فردي بشمار مي آيد.

همانطور که می دانیم پوشیدن یک لباس خوب برای کار ، کمک بسزایی به فرد در دریافت انرژی های مثبت از سایر افراد مورد معاشرت می کند. از دیگر ویژگی های پوشیدن یک لباس کار خوب می توان به بالا رفتن اعتماد به نفس در انجام کار اشاره نمود و همچنین جلوی مناسب از یک فرد با مهارت شغلی بالا به دیگران ساطع  می کند.

البته این تمام ویژگی یک لباس کار نیست. پوشیدن لباس کار نو (جدید) بسیار در روحیه شما موثر می باشد که حتی در هفته های ابتدایی کار ممکن است که متوجه سختی موجود در کار نشوید و با سرعت و دقت بالا به نسبت قبل از پوشیدن لباس کار جدید به نحو احسن به کار خود ادامه دهید.

ام آیا به نظر شما ویژگی های بالا در خصوص لباس کار دائمی بود و تاریخ انقضاء ندارد ؟

در جواب به سوال بالا می توان گفت که تمام ویژگی های اشاره شده در بالا ، تا زمانی همراه یک لباس کار است که آن لباس دچار کهنگی ،پاره گی و سوختگی و مهم تر رنگ پریده گی نشده باشد. اتفاق افتادن هر یک از این موارد منفی برای لباس کار این آلارم را به ما می دهد که زمان جایگزین کردن آن با یک لباس جدید می باشد .

فرض کنید فردی برای کار با یک لباس کاری که دچاره پارگی های زیاد است ، به منزل شما مراجعه می کند. میزان ارسال انرژی منفی در زمان بروخورد اول به مشتری بسیار بالاست. در واقع ممکن است حتی با انجام کار با بالاترین کیفیت ، موفق به کسب 100 درصدی رضایت مشتری نمیشوید و در مواردی دیده شده که از احترام و طرز برخورد مشتری به فردی که برای کار آمده کاسته شده که نتیجه نپوشیدن یک لباس کار مناسب می تواند باشد.

فعالیت زیاد در طی روز و در معرض نور خورشید و همچنین تعرق بالای بدن مخصوصا در فصل گرم ، فرد را مجاب به شستشوی لباس کار خود می کند. همانطور که می دانیم در هر بار شستشو با مواد شوینده ، تمیزی لباس حصول می شود اما از کیفیت رنگ و پارچه لباس کار به مرور ، کاسته می شود. البته زمان تحقق این امر با خرید یک لباس کار با کیفیت  به تعویق می افتد.

از این رو نتیجه می گیریم حتی اگر لباس دچار پاره گی و سوختی در حین کار نشود ، بور شدن رنگ و نازک شده پارچه ، از دیگر موارد تعویض لباس کار است.

در اکثر شرکت ها ، سهمیه لباس کار کارکنان هر 6 ماه (سالی 2 بار ) بوده که بنظر زمان مناسبی برای این کار می باشد.